Άγχος

Συμπτώματα

  • Υπερβολική ανησυχία για τις περισσότερες μέρες μιας περιόδου 6 μηνών για γεγονότα ή δραστηριότητες
  • Αδυναμία ελέγχου του άγχους
  • Νευρικότητα, ευερεθιστικότητα
  • Ασυνήθιστη ταραχή
  • Δυσκολία συγκέντρωσης
  • Υπερένταση
  • Μυϊκή τάση
  • Διαταραγμένος  ύπνος

Απενοχοποίηση τώρα!

Έχετε σκεφτεί ότι το άγχος μπορεί να έχει και τη θετική του πλευρά;

Το «λειτουργικό» άγχος αποτελεί μια φυσιολογική αντίδραση του οργανισμού μας απέναντι στον κίνδυνο. Για παράδειγμα, όταν είμαστε στο δρόμο και, ενώ πάμε να περάσουμε στο απέναντι πεζοδρόμιο, βλέπουμε να έρχεται με μεγάλη ταχύτητα ένα αυτοκίνητο κατά πάνω μας, το άγχος είναι αυτό που μας κινητοποιεί και τρέχουμε γρήγορα προς το πεζοδρόμιο. Σύμφωνα με αυτό, λοιπόν, θα μπορούσαμε να πούμε ότι το άγχος είναι πολύ χρήσιμο, έως και απαραίτητο, ορισμένες φορές.

Πότε το άγχος γίνεται δυσλειτουργικό;

Το άγχος, παύει πλέον να είναι βοηθητικό, όταν το άτομο παρουσιάζει τα  συμπτώματα που αναφέρθηκαν παραπάνω για μεγάλο χρονικό διάστημα. Τότε, το άγχος γίνεται η ίδια η καθημερινότητα του ατόμου και μειώνει την απόδοσή του σε ποικίλες απαιτήσεις της ζωής του. Παγκόσμιες έρευνες των τελευταίων ετών έχουν δείξει ότι δύο στους τρεις ανθρώπους πάσχουν από χρόνιο άγχος.

Πώς μπορεί να αντιμετωπιστεί το χρόνιο άγχος;

Αρχικά, είναι πολύ σημαντικό για το άτομο να συνειδητοποιήσει τη δυσκολία που αντιμετωπίζει και να εντοπίσει τα σημεία στα οποία αδυνατεί να ανακτήσει τον έλεγχο. Με τη βοήθεια του ειδικού, αφού εντοπιστούν οι αδυναμίες, μπορούν από κοινού να βρουν νέους αποτελεσματικότερους τρόπους διαχείρισης του άγχους, έτσι ώστε να μειωθεί σημαντικά η συχνότητα κι η ένταση αυτής της αντίδρασης.

 

Κρίσεις Πανικού – Φοβίες

Συμπτώματα

  • Αίσθηση ότι κόβεται η αναπνοή
  • Αδυναμία λήψης επαρκούς αέρα
  • Εφίδρωση
  • Τρέμουλο
  • Ζαλάδα, αστάθεια
  • Ναυτία
  • Πόνος στο θώρακα
  • «Φούντωση’’ αλλά και αίσθημα αδυναμίας
  • Αίσθηση ότι κόβονται τα γόνατα
  • Φόβος απώλειας ελέγχου
  • Φόβος επανάληψης της κρίσης
  • Το άτομο  περιορίζει σημαντικά τις καθημερινές δραστηριότητές του (π.χ. αποφυγή μετακίνησης με μέσα μαζικής μεταφοράς σε ώρες αιχμής, σημαντική μείωση παρουσίας σε κοινωνικές εκδηλώσεις)

Πρόβλημα ή μέρος του προβλήματος;

Σε κάποιες περιπτώσεις, το συσσωρευμένο άγχος είναι πιθανό να οδηγήσει σε περιστατικά κρίσεων πανικού ή στην εκδήλωση φοβιών. Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε ότι το άγχος που δεν εκτονώνεται ή δεν αντιμετωπίζεται αποτελεσματικά μπορεί σε κάποια στιγμή της ζωής μας να εκδηλωθεί με δυσάρεστο τρόπο. Οι κρίσεις πανικού μπορούν να εκδηλωθούν οπουδήποτε, οποτεδήποτε, ακόμα και τότε που ο αγχογόνος παράγοντας δεν είναι εμφανής στη ζωή του ατόμου.

Οι φοβίες…και τα συμπτώματα

  • Δυσανάλογος – έντονος φόβος ή άγχος συγκριτικά με τον πραγματικό κίνδυνο που θέτει το συγκεκριμένο αντικείμενο ή κατάσταση.
  • Η έκθεση στο φοβικό ερέθισμα προκαλεί σχεδόν πάντα έντονο φόβο κι άγχος στο άτομο.
  • Αποφυγή της κατάστασης ή του αντικειμένου που προκαλεί φόβο.
  • Το άτομο περιορίζει κατά πολύ τις καθημερινές δραστηριότητές του.
  • Οι παραπάνω συμπεριφορές διαρκούν τουλάχιστον 6 μήνες.

Φυσικά, υπάρχουν ορισμένοι φόβοι (κι όχι φοβίες) οι οποίοι είναι εντελώς φυσιολογικοί και δεν επηρεάζουν την ποιότητα ζωής του ατόμου, όπως για παράδειγμα ο φόβος του να αγγίξει κανείς το μάτι της κουζίνας που καίει. Η διαφορά με τις φοβίες είναι ότι το άτομο υπερεκτιμά τον κίνδυνο, αδυνατεί να ορίσει αν η φοβική σκέψη του έχει λογική βάση κι υιοθετεί στρατηγικές αποφυγής αυτού του αντικειμένου ή της κατάστασης, γεγονός που επιφέρει αρνητικές συνέπειες στην ποιότητα ζωής του.

Αντιμετωπίζονται οι κρίσεις πανικού και οι φοβίες;

Από την εμπειρία μου ως τώρα έχω διαπιστώσει ότι το άτομο υπό τις κατάλληλες συνθήκες είναι ικανό να επιφέρει αξιοσημείωτες αλλαγές στη ζωή του, να θεραπευτεί και να αφήσει πίσω του οριστικά ό, τι το δυσκολεύει. Βέβαια, όσο νωρίτερα αποφασίσει να ζητήσει βοήθεια κι υποστήριξη τόσο πιο γρήγορα θα έχει τα αναμενόμενα αποτελέσματα.

 

 

Facebook
Facebook
LinkedIn