Η ικανότητα επίγνωσης των συναισθημάτων των άλλων μπορεί να συμβάλει σημαντικά στη δημιουργία καλύτερων σχέσεων. Το να είσαι σε θέση να συνδεθείς συναισθηματικά με ένα άλλο άτομο αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο της οικοδόμησης πραγματικής οικειότητας και επαφής. Όσο καλύτερα μπορείτε να καταλάβετε τη συναισθηματική κατάσταση κάποιου ανθρώπου, τόσο καλύτερα θα μπορείτε στη συνέχεια να κατανοήσετε και να βοηθήσετε τους άλλους.

Η συναισθηματική επίγνωση δεν είναι απλώς ένα χαρακτηριστικό της προσωπικότητάς μας, αλλά ένα πολύτιμο εργαλείο ώστε να κατανοήσουμε καλύτερα τον εαυτό μας. Αυτό το άρθρο εξηγεί γιατί η συναισθηματική επίγνωση είναι σημαντική για όλους μας και πώς μπορούμε να την οικοδομήσουμε.

Τι είναι η συναισθηματική επίγνωση;

Αντιμετωπίζουμε πολλά προβλήματα κάθε μέρα. Πολλά από αυτά τα προβλήματα είναι εντελώς προσωπικά ενώ άλλα σχετίζονται με τις σχέσεις που έχουμε με τους άλλους. Όταν είμαστε συναισθηματικά ενσυνείδητοι, αυτό μάς επιτρέπει να αντιμετωπίσουμε τα προσωπικά προβλήματα με τον εαυτό μας και τις σχέσεις μας με υπομονή και διορατικότητα. Αποκτούμε καλύτερη επίγνωση των συναισθημάτων μας, καλύτερη επίγνωση των συναισθημάτων των άλλων και καλύτερη επίγνωση του τρόπου διαχείρισης όλων αυτών των συναισθημάτων.

Αυτή η επίγνωση θεωρείται, επίσης, και μια μορφή νοημοσύνης. Παλιότερα, συσχετίζαμε τη νοημοσύνη αποκλειστικά με τη γνωστική λειτουργία και το IQ. Ωστόσο, η νοημοσύνη συνδέεται, εκτός των άλλων, και με το συναίσθημα. Έτσι, λοιπόν, τόσο η ευφυΐα όσο και η συναισθηματική επίγνωση μάς δίνει τη δυνατότητα να ανταπεξέλθουμε επιτυχώς στις διάφορες προκλήσεις.

Γιατί είναι σημαντική η συναισθηματική επίγνωση;

Η οικοδόμηση της συναισθηματικής σας επίγνωσης έχει πολλές θετικές επιπτώσεις σε όλες τις πτυχές της ζωής σας. Θα μειώσετε τα επίπεδα κοινωνικού άγχους και θα κάνετε τις δημόσιες περιστάσεις πιο ευχάριστες για εσάς. Θα αναπτύξετε ένα υψηλότερο επίπεδο αυτοεκτίμησης, το οποίο έχει μεγάλη επίδραση σε ζητήματα όπως η καριέρα και η επιτυχία.

Η συναισθηματική επίγνωση είναι, επίσης, σημαντική για τον έλεγχο και τη μείωση των επιπέδων της κατάθλιψης, καθώς σχετίζεται με τη δημιουργία καλύτερων σχέσεων με την οικογένεια, τους φίλους και τους συνεργάτες σας.

Όσοι δεν έχουν ακόμα αναπτύξει τη συναισθηματική τους νοημοσύνη θεωρούν τη ζωή εξαιρετικά απογοητευτική. Δεν έχουν κανέναν έλεγχο στα συναισθήματα και στις πράξεις τους, πολλές φορές απομακρύνουν τους άλλους ανθρώπους και βρίσκονται διαρκώς σε ανησυχία. Θα μπορούσαμε να πούμε, μάλιστα, ότι οι περισσότερες δυσλειτουργικές σχέσεις χαρακτηρίζονται από έλλειψη συναισθηματικής επίγνωσης και νοημοσύνης.

Μπορούμε να εξετάσουμε την έλλειψη συναισθηματικής νοημοσύνης με τον ίδιο τρόπο που θα κάναμε με τη γνωστική νοημοσύνη. Και οι δύο δημιουργούν σοβαρές επιπτώσεις, αλλά αναφορικά με την έλλειψη συναισθηματικής νοημοσύνης, το αποτέλεσμα μπορεί να είναι πολύ πιο μακροχρόνιο.

Οφέλη από τη συναισθηματική επίγνωση

Όσοι έχουν έντονη αίσθηση συναισθηματικής επίγνωσης μπορούν να αναγνωρίσουν τις ανησυχίες και τον πόνο σε άλλους ανθρώπους. Έχουν την διακριτική ικανότητα να διαπιστώσουν ότι, παρότι κάποιος μπορεί να δείχνει καλά, ωστόσο μέσα του δεν είναι. Μπορούν, επίσης, να προσδιορίζουν τι μπορεί να οδηγήσει ένα άτομο ώστε να ενεργήσει με έναν συγκεκριμένο τρόπο.

Όσοι δεν έχουν συναισθηματική νοημοσύνη μπορούν εύκολα να απορρίψουν ένα θυμωμένο άτομο, αλλά το συναισθηματικά ενσυνείδητο άτομο, θα δει τι μπορεί να έχει προκαλέσει τον θυμό αυτό. Μπορούν να αναγνωρίσουν τη θλίψη που κρύβεται πίσω από το θυμό, το χιούμορ ή την άρνηση. Αυτοί οι τύποι ανθρώπων μπορούν να γίνουν καλοί θεραπευτές, δάσκαλοι, ηγέτες και μέντορες.

Έχοντας τα παραπάνω κατά νου, πώς μπορείτε να αναπτύξετε τη δική σας συναισθηματική επίγνωση; Ας δούμε μερικούς τρόπους…

Εξετάστε προηγούμενα γεγονότα

Ανατρέξτε σε προηγούμενα γεγονότα που σας προκάλεσαν ορισμένα συναισθήματα. Μπορεί να σας έχουν κάνει λυπημένους, χαρούμενους, θυμωμένους, απογοητευμένους ή απελπισμένους. Το σημαντικό εδώ είναι να δούμε γιατί αυτό το γεγονός προκάλεσε τη συγκεκριμένη συναισθηματική απόκριση. Τι ή ποιος προκάλεσε αυτό το συμβάν; Θα μπορούσαν να αποφευχθούν οι συνέπειες του γεγονότος; Αυτό είναι ένα σημαντικό βήμα για την οικοδόμηση συναισθηματικής επίγνωσης, καθώς σας βοηθά να μάθετε τι είναι αυτό που προκαλεί ορισμένα συναισθήματα μέσα σας.

Η δύναμη της παύσης

Κάνοντας μια σύντομη παύση όταν μιλάτε, βοηθάει τον εγκέφαλό σας να «αναπνεύσει» λίγο. Αντί να μιλάμε ακατάπαυστα, η σύντομη παύση μας δίνει λίγο χώρο. Αυτό μας βοηθά να μην αντιδρούμε άμεσα και σπασμωδικά, αλλά να περιμένουμε για λίγο και να εξετάσουμε τις διάφορες επιλογές που έχουμε.

Ο στόχος είναι να δημιουργήσετε μια παύση στο μυαλό και τη σκέψη σας όταν αντιμετωπίζετε ένα έντονο συναίσθημα. Αυτό που συμβαίνει συνήθως είναι ότι βιώνουμε ένα συναίσθημα και στη συνέχεια θέλουμε να αντιδράσουμε αμέσως, είτε πρόκειται για θυμό είτε για θλίψη. Όταν εστιάζετε στην παύση μετά από ένα συναίσθημα, μπορείτε να ελέγχετε καλύτερα την απόκρισή σας.

Το συναισθηματικά ενσυνείδητο άτομο δεν σταματά να αισθάνεται ένα συναίσθημα, αλλά σταματά για λίγο ώστε να το παρατηρήσει. Δεν αποφεύγει το συναίσθημα όσο επώδυνο κι αν είναι, αντιθέτως το αντιμετωπίζει κατάματα. Η παρατήρηση είναι μια σημαντική δεξιότητα και σας επιτρέπει να γίνετε καλύτεροι, σε συνεργασία με τον εαυτό σας και την αποτελεσματικότερη διαχείριση των συναισθημάτων σας.

Είναι σημαντικό να θυμάστε ότι τα συναισθήματα αλλάζουν και βρίσκονται σε συνεχή ροή. Όταν μαθαίνετε να παρατηρείτε και να παρακολουθείτε τα συναισθήματά σας από την προοπτική ενός τρίτου, βελτιώνετε τη συναισθηματική σας επίγνωση. Γι ‘αυτό η παύση είναι τόσο ισχυρή.

Εμπλουτίστε το λεξιλόγιό σας

Εάν έχετε δει ποτέ ένα απογοητευμένο παιδί, γνωρίζετε ότι μεγάλο μέρος του θυμού του σχετίζεται με το ότι δεν μπορεί να διατυπώσει και να εκφράσει λεκτικά αυτό που αισθάνεται. Το ίδιο συμβαίνει και με εκείνους που έχουν χαμηλή συναισθηματική επίγνωση.

Όταν καταφέρετε να εμπλουτίσετε το συναισθηματικό σας λεξιλόγιο, είστε καλύτερα προετοιμασμένοι ώστε να εκφράσετε τον εαυτό σας και τα συναισθήματά σας. Το συναισθηματικό λεξιλόγιο του μέσου ατόμου περιστρέφεται γύρω από απλές λέξεις όπως τρελός, λυπημένος, χαρούμενος, θυμωμένος.

Πολλά από τα συναισθήματα που αναγνωρίζουμε (π.χ. θυμός) είναι συχνά δευτερεύοντα άλλων πρωταρχικών συναισθημάτων τα οποία δεν τα βιώνουμε σε συνειδητό επίπεδο. Το να μην μπορείτε να διατυπώσετε πώς αισθάνεστε πραγματικά μπορεί να θέτει εμπόδια στην συναισθηματική επίγνωσή σας. Ο προσδιορισμός ενός πιο ειδικού συναισθηματικού λεξιλογίου είναι ένας εύκολος τρόπος για να ενισχύσετε τη συναισθηματική σας νοημοσύνη. Όσο πιο συγκεκριμένη είναι η επιλογή της λέξης σας, τόσο καλύτερα θα ορίσετε πώς αισθάνεστε πραγματικά. Αυτή είναι η πραγματική συναισθηματική επίγνωση.

Κάποιες σκέψεις για το τέλος

Η συναισθηματική συνειδητοποίηση απαιτεί αρκετό χρόνο ώστε να αναπτυχθεί σε ένα επαρκές επίπεδο. Σε μερικούς ανθρώπους, έρχεται αρκετά φυσικά, ενώ άλλοι μπορεί να χρειαστεί να το επεξεργαστούν για λίγο παραπάνω. Όσο καλύτερη είναι η συναισθηματική σας επίγνωση, τόσο περισσότερη συναισθηματική δύναμη μπορείτε να αναπτύξετε. Αυτή η συναισθηματική δύναμη θα σας επιτρέψει να βοηθήσετε, να επικοινωνήσετε και να συνδεθείτε με τους άλλους αλλά και με τον εαυτό σας.

 

Add Your Comment